top of page
Writer's pictureMoran Green-Cohen

רילוקשיין עם ילדים: מדריך להורים

רילוקיישן מזמן אתגרים פסיכולוגיים רבים הן להורים והן לילדים. ההורים נדרשים להתמודד עם ריבוי משימות, הסתגלות לתרבות חדשה, לעבודה חדשה, לשפה זרה, למערכת חינוך שונה וכל זאת תוך שמירה על יציבות רגשית עבור הילדים.

עבור הילדים, המעבר כרוך פעמים רבות בעזיבת חברים קרובים ובני משפחה נוספים, פרידה ממסגרות בלתי פורמאליות ומהמסגרת החינוכית המוכרת . עם המעבר, הילדים נאלצים להסתגל למערכת חינוך חדשה, הבדלי שפה ודרישות אקדמיות שונות, יצירת קשרים חברתיים חדשים וכניסה לקבוצה חברתית קיימת. אתגרים אלו יכולים לעורר תחושות של חרדה ובדידות.


לצד האתגרים, מעבר למדינה אחרת יכול להביא עמו גם יתרונות פסיכולוגיים משמעותיים. הרילוקיישן מציע הזדמנות ייחודית לחיזוק הקשרים המשפחתיים, שכן התמודדות מוצלחת עם האתגרים מגבירה את תחושת הלכידות והתמיכה הדדית. בנוסף, הילדים וההורים כאחד רוכשים כלים לחיים, כגון גמישות, יכולת להסתגל למצבים חדשים ופתיחות תרבותית. החשיפה לסביבה חדשה ולתרבות שונה מפתחת יכולות תקשורת בין-תרבותיות ומעשירה את הידע והניסיון האישי. כל אלו מחזקים את תחושת המסוגלות העצמית והיכולת להתמודד בעתיד עם מציאות משתנה.


כפסיכולוגית ילדים ונוער ואם שעברה בעצמה רילוקיישן עם משפחה וילדים, אני מכירה היטב את האתגרים והחששות הכרוכים במעבר למדינה אחרת. המעבר הוא שינוי גדול לכל חברי המשפחה ומערב קשת של רגשות החל מהתרגשות ותקווה ועד חרדה, כעס ובדידות. לעיתים, הילדים יכולים להתנגד באופן נחרץ למעבר, מה שעלול להלחיץ מאוד את ההורים. התמודדות עם התנגדותם למעבר דורשת גישה רגישה ומתחשבת אך גם איתנה ומשרת בטחון. חשוב שההורים יקשיבו לחששות ולפחדים של הילדים ויתנו להם מקום לבטא את רגשותיהם. יחד עם זאת, חשוב שההורים יהיו בטוחים בהחלטתם ובסיבות שבגללן בחרו בכך. כאשר ההורה בטוח ומאמין כי זוהי בחירה נכונה עבור המשפחה, יהיה לו קל יותר להיות יציב רגשית עבור הילדים ולהעניק להם את תחושת הבטחון שההסתגלות תעבור בהצלחה.




ניתן להקל על התנגדות מצד הילדים באמצעות הכנת הילדים למעבר בצורה הדרגתית. ריכזתי עבורכם כמה עקרונות טיפוליים וטיפים מעשיים ליישום לפני ואחרי המעבר:


לפני המעבר


תקשורת פתוחה

שבו עם ילדכם והסבירו להם את הסיבות למעבר. השתמשו בשפה מתאימה לגיל והיו כנים לגבי מה שצפוי. מומלץ לשוחח עמם על יתרונות המעבר והחוויות החיוביות החדשות שמצפות להם. תקשורת ברורה מסייעת להפחית חוסר וודאות וחרדה בכך שהיא מספקת לילד הבנה ריאלית של המצב.


התייחסו לפחדים ולחששות

עודדו את ילדכם להביע את דאגותיהם והתייחסו אליהן באמפתיה. השתמשו בטכניקות הרפיה כמו תרגילי נשימה עמוקה כדי להתמודד עם חרדה. זיהוי והתמודדות עם מחשבות שליליות מסייעים בניהול פחדים ובקידום גישה חיובית.


שתפו אותם בתהליך באופן תואם גיל

אפשרו לילדיכם להשתתף במחקר לגבי שכונות מגורים מומלצות, בתי ספר שונים, פעילויות חברתיות וספורטיביות בהן הם יוכלו להשתתף ואטרקציות מעניינות במדינה החדשה. השתתפות זו יכולה להעצים אותם ולגרום להם להרגיש יותר בשליטה. יש לשים לב שלא להעמיס עליהם החלטות כבדות כגון בחירת בית מגורים או בית ספר בעצמם. במידה וניתן, מומלץ לערוך יחד ביקור מקדים במדינה החדשה שידגיש את האפשרויות האטרקטיביות שהמקום מציע. השתתפות פעילה מפחיתה תחושת חוסר אונים ומגבירה את המוטיבציה.

 

פרידה מסודרת מחברים ושמירה על קשרערכו מסיבת פרידה לילדכם כדי שיוכל להיפרד מהחברים בצורה מסודרת. מתנה סנטימנטלית מהחברים כגון מצגת או יומן יכולה לשמש כחפץ מעבר ולהגביר תחושת ערך. הסבירו להם כיצד לשמור על קשר עם חברים ובני משפחה באמצעות משחקי רשת, קבוצות ווטסאפ ושגרה של שיחות ווידאו אישיות. פרידה מסודרת ושמירה על קשר עם האנשים החשובים בחיי הילד מסייעות בהפחתת תחושת האובדן והבדידות ומקדמות תחושת המשכיות ותמיכה רגשית.


אחרי המעבר


קביעת שגרה

שגרה מוכרת מספקת תחושת יציבות בסביבה החדשה. קבעו לוח זמנים תואם גיל. שימו דגש על ארוחות משותפות, זמן לשיעורי בית ושעת שינה (במיוחד בגילאים הצעירים). שמירה על שגרות משפחתיות קיימות ויצירת חדשות שמתאימות למציאות החדשה. סדר יום ועוגנים קבועים בתוכו מסייעים לילדים להרגיש בטוחים ומוגנים.


עידוד קשרים חברתיים

עזרו לילדכם להכיר חברים חדשים באמצעות חוגים, פעילויות ספורט או פעילויות קהילתיות. מפגשים עם משפחות אחרות יכולים להוות הזדמנות לדוגמא אישית של ההורה ולהקל על החשש ביצירת הקשר הראשוני. בניית רשתות תמיכה חברתיות משפרת את הרווחה הרגשית ומפחיתה תחושות בדידות.


חקר הסביבה החדשה יחד

ערכו טיולים משפחתיים, בקרו באטרקציות מקומיות, נסו אוכל חדש וטעים ולמדו על התרבות יחד. חשיפה לחוויות חדשות בסביבה חברתית תומכת מפחיתה חרדה ומקדמת הסתגלות.


מודלינג

כדי שילדכם יוכל להסתגל למעבר בצורה טובה, חשוב שתשמשו להם דוגמה חיובית. הילדים לומדים יותר מהתבוננות בתגובותיכם לשינויים מאשר מהדרכה מילולית פורמאלית. הראו לילדכם איך אתם מתמודדים עם האתגרים של המעבר: שמרו על גישה חיובית, הפגינו גמישות והשתמשו בטכניקות הרפיה כאשר אתם מרגישים לחוצים. שיתוף ילדכם ברגשותיכם, תוך שמירה על אופטימיות, יראה להם שהמעבר הוא חלק טבעי מהחיים וניתן להתמודד עמו בצורה בריאה.דוגמה אישית חיובית מסייעת לפתח אצל הילד מיומנויות התמודדות ומקדמת את החוסן הנפשי שלהם.


מעקב אחר בריאות נפשית

שימו לב לכל שינוי בהתנהגות של ילדכם כגון שינויים בהרגלי השינה והאכילה, הסתגרות, עצבנות, מצב רוח ירוד או קשיים בלימודים. אלו עשויים להיות סימנים שהם זקוקים לתמיכה נוספת. התערבות מוקדמת בטיפול בנושאים רגשיים והתנהגותיים יכולה למנוע קשיים בטווח הארוך.


סבלנות ותמיכה

זכרו שהסתגלות לוקחת זמן והציעו תמיכה ועידוד מתמשכים. חגגו הישגים קטנים וכל התקדמות. חיזוק חיובי וסביבה תומכת מקדמים חוסן והסתגלות.


אני כאן כדי לעזור!

כל ילד וכל משפחה הם ייחודים וכך גם תהליך הסתגלות שלכם למדינה החדשה. כפסיכולוגית ילדים ונוער, אשמח לספק תמיכה נוספת - טיפול פרטני , הדרכת הורים וליווי משפחתי. למידע נוסף או לקביעת פגישה, מוזמנים ליצור קשר איתי בווטסאפ- 0543063663.



בברכה,

ד״ר מורן גרין כהן

Comments


bottom of page